lørdag, mai 05, 2007

EGYPT - El Gouna




Den 12. april var det klart for en skikkelig guttetur til Egypt, og byen El Gouna. Reisefølget bestod av min bror Morgan, min eldste sønn Thomas, og meg selv.

Nå skulle vi endelig nyte en etterlengtet ferie, langt borte fra skole og jobb. Det skulle vise seg å bli en vellykket ferie.

"Hold fast på parykken og hatten, for nå letter vi" var ordene til purseren i det flyet tok av. 5 timer senere landet vi i Hurghada, og varmen slo i mot oss i det vi gikk ut av flyet. 25 varmegrader og ikke en sky på himmelen.

Bagasjen kom usedvanlig raskt, og ikke lenge etter satt vi på bussen som skulle ta oss til El Gouna. Det tok ca. en drøy time med bussen, litt kjedelig var det, da det ikke var så mye å se på. Vi passerte stort sett byggeplasser hele tiden, nye hoteller popper opp overalt. Men når vi kom til området hvor El Gouna ligger, ble det straks bedre. Palmer og hoteller overalt, flotte kanaler med nydelig grønt vann som snirklet seg igjennom dette enorme området. Størsteparten av området rundt El Gouna, er bygget av mennesker. Det var et slags lite tropisk paradis, som vi kjørte igjennom før vi kom til vårt hotell.

The Three Corners Ocean View Hotel, var navnet på hotellet vårt. Vi hadde gravd dypt i lommene, og kostet på oss litt luksus. Alt var betalt på forhånd, så vi kom rett og slett til dekket bord. Hver dag spiste vi mat i en fantastisk buffèt-restaurant, hvor det rett og slett bugnet av mat. Her kunne du garantert bo i hvertfall 14 dager, og aldri behøve å spise den samme maten 2 ganger.

Det var ingen strand ved hotellet vårt, den lå ca. 2 kilometer unna, og hit gikk bussen hver 1/2 time, hele dagen. Vi besoøkte aldri den stranda, da vi syntes at bassengområdet var helt utmerket, samt at det var en badebrygge ved hotellet, der vi kunne stupe rett ut i Rødehavet. Bassenget holdt ca. 27 grader, og Rødehavet holdt ca. 23, tipper jeg.

Rødehavet er kjent for å være verdens beste hav å dykke i. Morgan som har dykke-sertifikat, måtte selvfølgelig oppleve dette, og var en hel dag på sjøen, hvor han gjennomførte 2 dykk. Helt fantastiske bilder og filmsnutter han fikk tatt under dykkene.

Morgan klarte også å overtale meg til å ta et prøvedykk i bassenget, noe jeg til slutt gjorde. Det som imponerte meg, var at Thomas på kun 8 år gjorde akkurat det samme. Med komplett dykkeutstyr, gjennomførte Thomas en hel runde under vann i svømmebassenget. Snakk om tøffing :) På bildet over ser dere Thomas og instruktøren, samt en stolt pappa i bakgrunnen.

Vi sto opp stort sett halv ni, hver dag. Spiste deilig frokost, for så å behandle kroppene våre med ikke altfor høy solfaktor. Vi kunne jo ikke komme hjem igjen uten litt farge på kroppen. Så ved 10-tiden, var vi klare for sol og bad rundt bassenget. Rett ved siden av bassenget var "poolbaren". Og her hentet vi oss hele tiden forfriskninger og is. Jeg drakk da selvfølgelig bare brus, i og med at jeg jeg er en ansvarsfull far, hva Morgan hylte innpå, er en helt annen sak :-)

Det hendte at dagene ble litt lange for Thomas, da var det kjekt at Gameboyen var med, samt at det var både Disney-channel og Cartoon på hotellrommet. Så kunne de voksne ligge litt lenger å slikke sol.

Området hvor hotellet vårt lå, er en stor marina med dertil liggende butikker og restauranter. Her ligger det enorme yachter, som får Kjell Inge Røkkes farkost til å ligne en jolle. Jeg lyver ikke hvis jeg sier at det fantes ikke noen stygge båter her. Det var luksus, luksus og atter luksus. Har man f.eks. en 20 fots Bayliner her hjemme, har man mest sansynlig råd til en 90 hk bakpå. I Egypt bør du ihvertfall ha 3x250hk, ellers må du parkere et annet sted.

Det fine med området rundt hotellet, var at det var gangavstand til det meste. Og hvis du ville utforske området litt mer, kunne du bare ta en Tok-Tok (taxi med 3 hjul, som føltes som den skulle velte i hver sving).

Egypt er et land du bare må prute i. Går du inn i en butikk, så forventer selgeren at det skal prutes. Men de forteller alltid at de overhodet ikke kan gå lenger ned i pris, men de selger ikke hvis de taper penger. Jeg måtte bare prøve om det virkelig var mulig å prute i alle butikker, så vi gikk inn i et supermarked og kjøpte noe drikke og is. Da jeg kom til kassa, slo han inn prisen og fortalte meg hva det kostet. Jeg tilbød han da en del kroner under det han forlangte, og det fungerte uten problem. Dette har jeg faktisk tenkt å prøve neste gang jeg kommer til Rema1000, Mona:-)

Prisnivået i Egypt er helt vannvittig lavt. En 1/2 liter brus koster ca. 1,5.- En pizza på restaurant koster ca. 25.- Og hvis du absolutt har et behov for å begynne å røyke, er dette stedet å dra til. En pakke koster ca. 4.- og en kartong ca. 40.- Etter mye fram og tilbake, lot jeg meg ikke friste til å begynne.

Uka gikk så altfor fort, neste gang blir det ihvertfall 14 dager, og da satser jeg på å ha med resten av familien også.

Uansett, vi hadde en fantastisk fin ferie, hvor alle mann virkelig stooorkoste seg.

5 kommentarer:

Mona Christin sa...

Denne turen skal jeg notere meg bak øret. Hørtes ut som om dere har hatt det helt knall.

Tror ikke Rema er stedet for pruting. Prisene er ferdig prutet. Men en bærepose skal du ikke se bort fra at du kan få prutet på.... Hehe..

Therese sa...

Dette hørtes helt fantastisk flott ut, asså!!! For ikke å snakke om TØFFINGEN Thomas som klarte seg med dykker-utstyr og greier!! Jeg har ikke klaus-dro-forbi(og heller ikke Klaus-kom-tilbake), men med utstyr og masker hadde jeg nok fått det..og da hadde det hett klaus-dro-til-månen eller sånn!! ILLE hadde det vært, i alle fall!! Toppers Thomas!! Du er en tøff type!

Mona Christin sa...

Og tøffe typer trenger vi mer av!!!!

Lise sa...

Han er sin mors sønn, vet dere! ;) Hehe

Anonym sa...

ma sjekke:)